Tastbaarheid: aflopende zaak

29 Jan 2024



Het fysieke maakt plaats voor het digitale, is de voorspelling van kunstenaar, muzikant en docent Vincent Koreman, die hij deelde in de Maaksessie Kunst en AI op 27 januari 2024.

“Door de nieuwe generatieve AI tools en platforms kan iedereen media maken. En men zal dit ook gaan doen. Ook maakt het de werkzaamheden van een reclamebureau of filmmaker vele malen makkelijker. Rechtenvrije beelden zijn zo gemaakt en geluiden en voiceovers in allerlei talen is ook geen probleem meer. Bewegende beelden zijn nog niet zo indrukwekkend. Maar dat is een kwestie van tijd.”

Maar vroegen meerdere deelnemers zich af: Ontneemt het juist niet de behoefte om creatief te zijn? Als alles zo mooi en gelikt is met 1 druk op de knop? Waarom zou je dan nog zelf gaan tekenen bijvoorbeeld? Koreman geeft aan dat dat inderdaad gaat veranderen. Maar dat het juist ook iets brengt. Namelijk een veel grotere toegankelijkheid. “We leven nu in een rommelige tijd", geeft hij aan. Er gebeurt nu zoveel tegelijkertijd dat we nog niet goed weten waar het op een gegeven moment gaat stabiliseren en hoe het gebruik van de consument, makers en de media er dan uit ziet. “Maar we moeten niet angstig zijn. Het gaat mooie dingen brengen.”

Met de deelnemers maakten we zelf ook een kunstwerk in Midjourney. Ondertussen legde Koreman zo goed mogelijk uit hoe zo’n platform precies werkt. Dat het platform niet zozeer het internet schraapt op afbeeldingen verbaasde de deelnemers bijvoorbeeld. Maar dat het is getraind op parameters van talloze afbeeldingen. Eigenlijk puur de pixels en de verschillen hiertussen. Hij maakt deze afbeelding dus niet van andere afbeeldingen, maar van parameters die je middels prompts zoveel mogelijk probeert te sturen en finetunen. Een grote, platte pixelwereld, waar we steeds meer in gaan zijn.

Maar zoals elke dominante trend is er ook een tegenkracht. De hang naar tastbaarheid, traagheid en imperfectie. Misschien wordt dit wel weer een even zo belangrijke trend en markt...