Op 12 december werden leerlingen van het Ds. Pierson College ondergedompeld in het project VERSE ALGORITMES. Zij volgden diverse workshops, een artist talk en deden zelfstandig onderzoek naar de rol van algoritmes in hun leven. Voor het filmverslag ga naar https://vimeo.com/684271981

Dries DePoorter imponeert met gratis likes
In de schakelweek, een soort tussenweek voor vakoverstijgend onderwijs, kregen derde klas vwo-leerlingen van het Ds. Pierson College een projectdag aangeboden die volledig in het teken stond van het project VERSE ALGORITMES. De dag begon met een artist talk van Dries DePoorter. Een Vlaamse mediakunstenaar die regelmatig internationale media-aandacht krijgt en in binnen- en buitenland spreekt over zijn spraakmakende installaties en games. Zo maakte hij een algoritmes dat beveiligingscamera’s hackt en als iemand door rood loopt er een foto van maakt. In een museum kunnen bezoekers beslissen of ze een mailtje met deze foto willen versturen naar het politiebureau. Je kunt zo dus een ongehoorzame oversteker aangeven. Zou jij dat doen? Ook maakte hij een app die alleen te gebruiken is als je telefoon nog maar 3% of minder batterij heeft. Je kunt dan met andere mensen chatten die ook 3% batterij of minder hebben. Deze app, genaamd Die With Me, stond wekenlang bovenaan als meest gedownloade, betaalde app. Dries DePoorter liet nog veel meer voorbeelden zien, maar sloot af met en klapper. Hij vroeg de leerlingen: “Wie wil er 500 extra likes voor een recente Insta-post?” …… wilde dat wel! Ze kwam naar voren in de aula en toonde de post met een schattige kinderfoto met zo’n 30 likes. Met een paar klikken en codetaal zette DePoorter zijn trollenleger in en schoten de likes omhoog. Om uiteindelijk uit te komen op 534 likes. Vet toch?

Wat eten we vandaag?
De leerlingen kregen in de pauze wat cookies en konden een recept op maat laten genereren door de VERSE ALGORITMES-generator. Aan de hand van vijf random vragen rolde er een nummer van 1 t/m 32 uit. Deze stond gelijk aan een van de 32 verschillende recepten uit een kaartenbak, passend bij jouw voorkeuren. Het klopte zeker niet altijd.. maar vaak wel!

Zelf op onderzoek uit!
Vervolgens gingen de leerlingen aan de slag met de Denkplaat van VERSE ALGORITMES. Hier werden de leerlingen getriggerd om na te denken over hun eigen mediagebruik en de rol van algoritmes en werden hen diverse dilemma’s voorgelegd aan de hand van kunstwerken en wereldwijde voorbeelden. ’s Middags volgenden ze de workshop ‘Programmeer jezelf’ of Black Mirror Stories.

Meer kennis en bewustzijn over algoritmes
Ondergedompeld worden in algoritmes gebeurt eigenlijk continu. Als je kookt, gebruik je een algoritme. Als jij naar je school fietst, gebruik je een algoritme. Een algoritme is niets anders dan een heel algemene term voor ‘een stapsgewijze manier om iets te doen’. De algoritmes die werken op onze apps en de programma’s van bedrijven en overheid, zijn vele malen langer en ingewikkelder. Maar komen in principe op hetzelfde neer. De algoritmes in deze apps en websites zijn natuurlijk heel handig om informatie te vinden of suggesties te krijgen over onderwerpen die je leuk vindt, maar er komt steeds meer plaats voor vragen. De algoritmes blijken echter niet vrij van vooroordelen en wat er met onze data gebeurt is voor ons als consument niet te overzien. Daarnaast beïnvloeden ze ons gedrag, ook ons gedrag in het ‘echte’ leven. In het project VERSE ALGORITMES van Huis73 wordt er over deze dilemma’s nagedacht en gesproken.