Echt of nep?

02 May 2023



Huis73.nl en het ds. Pierson College zijn opnieuw van start gegaan met een tweejarig digitaal burgerschaps-project. Op dinsdag 18 april hebben alle havo- en vwo-3 leerlingen nagedacht en geëxperimenteerd met generatieve ai, oftewel het inzetten van kunstmatige intelligentie om tekst, beeld of geluid te maken. Trendanalyst Thijs Pepping, co-auteur van het boek Echt Nep, leidde de dag in met een talk en quiz met aansluitend een workshop.



Met diverse voorbeelden werd geschetst hoe de mens altijd al zelfbedachte realiteiten bouwt en dat we dat altijd zullen blijven doen. Volgens Pepping is binnen een paar jaar 90% van de media die we consumeren beïnvloed door AI. Het wegdenken van AI is allang geen optie meer, maar hoe gaan we hiermee om? Leerlingen werden geprikkeld na te denken over waar voor hen de grens ligt en waarvoor zij zelf ai tools zouden willen gebruiken. Een leerling wist het wel, hij wilde ze niet inzetten voor werkstukken, maar om z'n ouderwetse ouders uit te leggen wat een 'meme' is. Echt veel dilemma's waren er volgens de meeste leerlingen niet. Ook niet qua muziek: "Als iets een vette track is maakt het mij niet uit of het echte of AI gegenereerde muziek is."

In een workshop gingen leerlingen vervolgens aan de slag met diverse generatieve ai-tools om een zelfbedachte nepcampagne te ontwerpen. Leerlingen bleken nog helemaal niet veel ervaring te hebben met platforms als ChatGPT en Midjourney. Het leek voor velen een eerste kennismaking. Creatief waren ze zeker. Met: 'Het verbieden van de aardbei smaak e-sigaretten', 'Tayler Swift for president' en 'Katten die de wereld overnemen', kregen zij een speelse en praktische ervaring met het maken van nepnieuws

Het was de aanzet voor een prikkelende metavraag die we verder in het project willen onderzoeken. Hoe ga je als school met generatieve AI om? Zijn leerkrachten voldoende op de hoogte van de ontwikkelingen en kunnen ze zich hiertoe verhouden? En hoe gaat het het onderwijs (toetsing, lessen en opdrachten) veranderen? En wat voor rol kunnen docenten en ouders hebben om jongeren te begeleiden?

Meer info volgt!